Nie o to chodzi, żebyśmy wozili powietrze

Nie o to chodzi, żebyśmy wozili powietrze - powiedziała starosta Elżbieta Wiśniewska na zorganizowanej 10 grudnia w Starostwie Powiatowym w Płońsku konferencji prasowej dotyczącej powiatowych przewozów pasażerskich organizowanych przez Powiat Płoński.

Ilustracja do artykułu DSC_0013.JPG

Jesteśmy zainteresowani, aby przewozy funkcjonowały jak najlepiej, żeby ludzie z nich korzystali, żeby ich oczekiwania i potrzeby zostały spełnione. Czekamy cały czas na uwagi, zarówno te negatywne, jak i pozytywne. Będziemy analizować, jak przewozy są prowadzone w innych powiatach, a także postaramy się zoptymalizować ceny biletów, tak aby pasażerowie nie płacili za dużo, a powiat dokładał jak najmniej do transportu publicznego. Wszelkie postulaty mieszkańców, które mogłyby nam pomóc w lepszej organizacji są mile widziane – dodała

W konferencji uczestniczyli również wicestarosta Krzysztof Wrzesiński, menedżer powiatowych przewozów z ramienia firmy HM Trans Jarosław Bielicki i naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu Piotr Kosiorek.

Szeroką informację na temat powiatowych przewozów przedstawił naczelnik Piotr Kosiorek. Poniżej publikujemy pełną wypowiedź.

W związku z uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy PKS w Ciechanowie S.A. o rozwiązaniu Spółki i wykonywaniu przewozów do końca czerwca 2018 r., aby zapewnić  usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego od lipca br. Powiat Płoński organizuje powiatowe przewozy pasażerskie o charakterze użyteczno­ści publicznej.

Operatorem przewozów jest miejscowy przewoźnik HM TRANS s.c. Hubert Kalman, Marcin Stasiak z siedzibą w Płońsku przy ul. Mazowieckiej 9. Operator został wyłoniony w trybie bezpośredniego zawarcia umowy, w dniu 25 czerwca 2018r, na pod­stawie art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2136 ze zm.). Wartość szacunkową usług objętych umową określono na 900.000 zł brutto.

Podstawową rolą powiatu było zaplanowanie publicznego transportu zbioro­wego na swoim terenie, dlatego we współpracy z Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji w Warszawie opracował „Plan zrów­noważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Powiatu Płońskiego”, zwany Planem Transportowym. Dokument ten, będący aktem prawa miejscowego, został uchwalony przez Radę Powiatu Płońskiego w dniu 24 maja 2018 r.

Plan Transportowy zakładał dwa pakiety linii komunikacyjnych, z których pierwszy obejmował północno-zachodnią, a drugi południowo-wschodnią części powiatu. Pakiet pierw­szy zawierał 18 linii komunikacyjnych i 41 kursów, natomiast pakiet drugi zawie­rał 14 linii i 39 kursów. Obydwa pakiety dawały łączną liczbę 32 linii komunikacyjnych i 80 kursów oraz 495.454 km rocznego przebiegu całego zadania przewozowego.

W dniu 27.06.2018 r. powiat zatwierdził zaproponowane przez firmę HM Trans cenniki biletów jednorazowych i miesięcznych, które zaczęły obowiązywać od dnia 1 lipca br.

W okresie lipiec-sierpień br. realizacja zadania przewozowego była zgodnie z założeniami mocno ograniczona. Początkowo uruchomionych zostało jedynie 12 linii komuni­kacyjnych tzw. wakacyjnych, które w minimalnym stopniu zaspokajały po­trze­by pasażerów. Przez cały ten okres rozkład jazdy był dostosowywany do ich uwag i pro­pozycji, które mogli zgłaszać bezpośrednio do Operatora, czyli spółki HM TRANS oraz do Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Płońsku.

Pod koniec sierpnia, ze względu na potrzebę lepszego skomunikowania z Płońskiem mieszkańców Baboszewa i Dziektarzewa zmienione zostały rozkłady jazdy 2. linii komunika­cyj­nych, a z tej samej przyczyny dotyczącej mieszkańców Jońca, Nowego Miasta i Sochocina, uruchomiono 5 kolejnych linii komunikacyj­nych, których liczba wzrosła ostatecznie do 17.

Od 3 września Operator realizował zadanie przewozowe na 32 liniach komu­nikacyj­nych obejmujących w pakiecie pierwszym 18 linii i 41 kursów oraz w pakiecie drugim 14 linii i 39 kursów.

Podsumowując, w okresie lipiec-listopad Operator zrealizował 200.817,6 km rocznego przebie­gu zadania przewozo­wego, co sta­no­wiło koszt dla powiatu w wysokości 489.497,67 zł.

Od 3 grudnia kompleksowo zmieniono rozkład jazdy autobusów. Część kursów pozostało bez zmian, a na niektórych liniach kursy zostały zwięk­szone lub zmienione. Zlikwi­dowano dwie linie komunikacyjne 117 i 123 z pakietu pierwszego przez dublujące się kursy, ale liczbę kursów zwiększono do 49. W pakiecie drugim ilość kursów  na zachowanych liniach komunikacyjnych zwiększono do 51.

Obecnie pakiet pierw­szy zawiera 16 linii komunikacyjnych i 49 kursów, natomiast pa­kiet drugi zawie­ra 14 linii i 51 kursów. Obydwa pakiety dają łączną liczbę 30 linii komuni­kacyjnych i 100 kursów oraz 578.416 km rocznego przebiegu całego zadania przewozowego.

Wszystkie zmiany dokonane w aktualnym rozkładzie jazdy wynikają, przede wszystkim, z propozycji oraz oczekiwań rodziców młodzieży, a także i samych uczniów dojeżdżających do szkół znajdujących się na terenie powiatu płońskiego, a głównie w Płońsku.

Problemem było dostosowanie godzin kursowania autobusów na poszczególnych li­niach komunikacyjnych do początkowych i końcowych godzin lekcyjnych w szkołach, jak również dopasowanie godzin przyjazdów i odjazdów autobusów na przystankach blisko szkół i budynków użytecz­no­ści publicznej, aby pasażerowie nie musieli wsiadać i wysiadać tylko na przystanku począt­kowym i końcowym przy ul. Warszawskiej 51. Dlatego w nowym rozkła­dzie jazdy znalazły się przystanki zlokalizowane w Płońsku, chociażby przy ulicy Kolejowej, czy Sienkiewicza. Jednocześnie, dla sprawniejszego zarządzania kursami podzielono je na szkolne, waka­cyjne i całoroczne.

Przedłużono niektóre linie komunikacyjne, które nie docie­rały na skraj powiatu skąd młodzież dojeżdża do szkół w Raciążu i Płońsku. Tak było w przy­padku np. linii relacji Płońsk -Unieck-Płońsk i miejscowości Jeżewo-Wesel, czy Kocięcin-Tworki. Ponadto, utworzono nową linię i nowe kursy relacji Płońsk-Drozdowo-Raciąż-Płońsk.

Powiat rozważa obniżenie cen biletów, ale tylko na liniach obsługiwanych przez konkurencyjnych przewoźników komercyjnych. Obniżenie cen na wszystkich liniach, mogłoby doprowadzić do sytuacji utraty części przychodu z biletów przez Operatora, a tym samym do zwiększenia kosztów ponoszonych przez powiat z tytułu wypłaty wyna­grodze­nia Operato­rowi stanowiącego różnicę między kwotą za ilość kilometrów zrealizowanego zadania przewo­zowego a kwotą uzyskaną ze sprzedaży biletów. Rozwiązaniem mogłyby być bilety strefowe obejmujące, np. 3 lub 4 strefy, na które zostałby podzielony powiat, a w strefach najdalej oddalonych od Płońska bilety byłyby najdroższe i odwrotnie. Poza tym, udogodnieniem dla pasażerów mogłyby być bilety miesięczne jednokierunkowe i np. kwartalne.

Obecnie, dzięki współpracy z Polską Izbę Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji w Warszawie, na stronie powiatu www.powiat-plonski.pl, udostępniona została ogólnopolska wyszukiwarka połączeń i kursów autobusowych http://www.autobusowyrozkladjazdy.pl/, która pozwala na wydruk tabliczki przystankowej.

 

Jarosław Bielicki podsumowując 5 miesięcy funkcjonowania przewozów zapewnił, że intencją firmy HM Trans jest, aby powiat dokładał jak najmniej to przejazdów. Jednakże nigdzie na świecie nie ma tak, żeby publiczny transport był rentowny. Mimo to, wspólnie z powiatem wypracowane będą rozwiązania, umożliwiające, np. obniżkę cen i wprowadzenie biletów strefowych.

 

Nadal prosimy o uwagi dotyczące powiatowych przewozów pasażerskich bezpośrednio w wydziale komunikacji i transportu lub na adres mailowy urzad@powiat-plonski.pl albo na nr infolinii  HM Trans 577 555 066 w godz. 8.00-16.00 w dni robocze.

Powrót na początek strony