Statut Rady Seniorów Powiatu Płońskiego uchwalony!
Zgodnie z art. 3f ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym w drodze uchwały w sprawie utworzenia Rady Seniorów Powiatu Płońskiego i nadania jej statutu, Rada Powiatu Płońskiego określa tryb powoływania i odwoływania członków, organizacje pracy i tryb działania Rady Seniorów Powiatu Płońskiego.
Statut Rady Seniorów Powiatu Płońskiego uchwalony!
Zgodnie z art. 3f ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107) w drodze uchwały w sprawie utworzenia Rady Seniorów Powiatu Płońskiego i nadania jej statutu, Rada Powiatu Płońskiego określa tryb powoływania i odwoływania członków, organizacje pracy i tryb działania Rady Seniorów Powiatu Płońskiego. Mając na względzie zapisy art. 3f ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym przyjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.
Rada Seniorów Powiatu Płońskiego nie posiada statusu organizacji pozarządowej, ani osobowości prawnej. Rada Powiatu Płońskiego, powołując Radę Seniorów Powiatu Płońskiego, nadaje jej Statut, określający w szczególności tryb i kryteria wyboru jej członków, zasady i tryb jej działania, długość kadencji oraz zasady wygaśnięcia mandatu i odwołania jej członków.
Powiat Płoński dążąc do wykorzystania potencjału podmiotów działających na rzecz osób starszych sprzyja solidarności międzypokoleniowej oraz tworzy warunki do pobudzania aktywności obywatelskiej osób starszych wśród mieszkańców powiatu. W celu zapewnienia seniorom Powiatu Płońskiego wpływu na decyzje dotyczące społeczności lokalnej i stworzenia reprezentacji środowiska osób starszych, Rada Powiatu Płońskiego wyraża wolę funkcjonowania w Powiecie Płońskim Rady Seniorów Powiatu Płońskiego
Zapraszamy do zapoznania się z dokumentem w załączniku.
Załącznik do Uchwały nr XI/72/2024
Rady Powiatu Płońskiego
z dnia 11 grudnia 2024 r.
Statut Rady Seniorów Powiatu Płońskiego
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Statut Rady Seniorów Powiatu Płońskiego, zwany dalej Statutem, określa zasady działania, tryb i kryteria wyboru członków, długość kadencji oraz zasady wygaśnięcia mandatu i odwołania członków Rady Seniorów Powiatu Płońskiego.
2. Rada Seniorów Powiatu Płońskiego jest organem o charakterze konsultacyjnym, doradczym i inicjatywnym.
3. Rada Seniorów Powiatu Płońskiego działa w oparciu o zasoby wiedzy i doświadczenia środowiska osób starszych współpracuje z Radą Powiatu Płońskiego i Zarządem Powiatu Płońskiego w obszarze polityki społecznej i senioralnej powiatu.
4. Celem Rady Seniorów Powiatu Płońskiego jest wspieranie seniorów z terenu Powiatu Płońskiego i reprezentowanie ich interesów poprzez współpracę z władzami powiatu oraz podmiotami zajmującymi się problemami seniorów.
§ 2
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1) Radzie Seniorów - należy przez to rozumieć Radę Seniorów Powiatu Płońskiego, zwaną dalej „Radą“ powołaną zgodnie z art. 3f ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym.
2) Seniorach – należy przez to rozumieć osoby, które ukończyły 60 rok życia i mieszkają na terenie Powiatu Płońskiego.
3) Radnych Seniorach należy przez to rozumieć Członków Rady Seniorów Powiatu Płońskiego, którzy mieszkają na terenie powiatu płońskiego.
4) Podmiotach działających na rzecz osób starszych - należy przez to rozumieć środowiska senioralne, podmioty lub ich oddziały, działające na rzecz osób starszych, w szczególności przedstawicieli organizacji pozarządowych - należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz stowarzyszenia zwykłe, Koła Gospodyń Wiejskich, podmioty prowadzące uniwersytety trzeciego wieku, Kluby Seniora, instytucje oraz inne, których przedmiot działalności statutowej obejmuje problematykę senioralną;
5) Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Płońskiego.
6) Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym.
7) Radzie Powiatu – należy przez to rozumieć Radę Powiatu Płońskiego.
8) Zarządzeniu – należy przez to rozumieć Zarządzenie Starosty Płońskiego.
Rozdział 2
Cele, zadania oraz obszary zadań Rady Seniorów Powiatu Płońskiego
§ 3
1. Głównym celem Rady jest służenie seniorom zamieszkałym na terenie Powiatu Płońskiego, poprzez reprezentowanie ich interesów i potrzeb oraz pobudzanie aktywności obywatelskiej.
2. Rada podejmuje działania w celu integracji środowiska osób starszych oraz wzmacniania udziału osób starszych w życiu społeczności lokalnej Powiatu Płońskiego.
3. W sprawach dotyczących seniorów, Rada realizuje swoje cele poprzez:
1) uczestnictwo członków w posiedzeniach Rady,
2) konsultowanie i zgłaszanie opinii do aktów prawa miejscowego i programów dotyczących seniorów,
3) inicjowanie działań dotyczących życia seniorów,
4) współpracę z organizacjami pozarządowymi, klubami seniora, związkiem emerytów, uniwersytetami trzeciego wieku i innymi podmiotami działającymi na rzecz osób starszych,
5) monitorowanie działalności podmiotów działających na rzecz osób starszych,
6) działania na rzecz włączenia środowisk seniorskich w procesy partycypacyjne w powiecie,
7) bieżącą współpracę z organami Powiatu Płońskiego.
§ 4
Do zadań Rady należy w szczególności:
1) przedstawianie propozycji w zakresie ustalania priorytetowych zadań na rzecz seniorów,
2) monitorowanie i sygnalizowanie potrzeb seniorów,
3) współpraca z podmiotami działającymi na rzecz osób starszych,
4) inicjowanie działań zmierzających do wykorzystania potencjału i czasu osób starszych na rzecz lokalnej społeczności,
5) budowanie pozytywnego wizerunku seniorów oraz dążenie do tworzenia, odtworzenia i umocnienia międzypokoleniowych więzi społecznych,
6) współpraca z organami Powiatu Płońskiego przy rozstrzyganiu o istotnych oczekiwaniach i potrzebach osób starszych,
7) zgłaszanie uwag i wniosków do projektów aktów prawa miejscowego dotyczących bezpośrednio osób starszych oraz aktów dotyczących ogółu społeczności w zakresie jaki to prawo może mieć wpływ na funkcjonowanie osób starszych,
8) konsultowanie i ustalanie priorytetów w kierunkach polityk i zadań realizowanych na rzecz seniorów,
9) wydawanie opinii i formułowanie wniosków w sprawach dotyczących seniorów,
10) informowanie społeczności lokalnej o działaniach podejmowanych na rzecz środowiska seniorów,
11) podejmowanie działań mających na celu wykorzystywanie potencjału i wolnego czasu seniorów na rzecz inicjatyw środowiskowych,
12) upowszechnianie wiedzy o potrzebach, uprawnieniach i możliwościach seniorów, promowanie wiedzy obywatelskiej i zaangażowania obywatelskiego nad osobami starszymi,
13) inicjowanie działań na rzecz samopomocy i działań wolontariackich w środowisku lokalnym,
14) promowanie współpracy z samorządem lokalnym, a także organizacjami i instytucjami społecznymi działającymi na terenie Powiatu Płońskiego oraz wymiana doświadczeń z Radami Seniorów na terenie kraju i poza Polską,
15) przedstawianie rocznego sprawozdania z działalności Rady i przekazanie go do Zarządu Powiatu Płońskiego i do Przewodniczącego Rady Powiatu Płońskiego.
Rozdział 3
Skład Rady
§ 5
1. Rada składa się z 15 osób zwanych dalej „Radnymi Seniorami”. Poza seniorami mogą to być przedstawiciele osób starszych oraz podmiotów działających na rzecz osób starszych.
2. W skład Rady wchodzi, co najmniej, po 1 osobie z każdej z gmin Powiatu Płońskiego.
3. Brak zgłoszenia kandydatów z danej gminy nie stanowi przeszkody do ustalenia składu Rady.
4. Kadencja Rady trwa 5 lat licząc od dnia ogłoszenia składu Rady, jednak nie dłużej niż kadencja Rady Powiatu Płońskiego.
5. Na Radnych Seniorów mogą być powoływane wyłącznie osoby zamieszkałe na terenie Powiatu Płońskiego.
Rozdział 4
Tryb powoływania członków Rady Seniorów Powiatu Płońskiego
§ 6
1. Nabór kandydatów na członków Rady w drodze zarządzenia ogłasza Starosta Płoński, w którym określa termin zgłaszania kandydatów, wzór formularza zgłoszeniowego, wzór oświadczenia – zgody na kandydowanie oraz załączniki związane z klauzulą informacyjną i wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych osób do reprezentowania z organizacji zgłaszającej kandydata oraz z klauzulą informacyjną i wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych samego kandydata.
2. Informacja o naborze kandydatów i terminie ich zgłaszania podawana jest do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej oraz stronie internetowej Powiatu Płońskiego www.powiat-plonski.pl.
3. Prawo zgłaszania kandydatów na członków Rady Seniorów przysługuje:
1) Podmiotom działającym na rzecz osób starszych, przy czym jeden podmiot może zgłosić maksymalnie 2 kandydatów. Sposób wyboru kandydatów należy do wyłącznej dyspozycji danego podmiotu.
2) Kandydatowi, który złoży listę poparcia zawierającą imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz podpisy 15 seniorów wskazujących go jako kandydata na członka Rady.
4. Kandydatami na członków Rady mogą być wyłącznie osoby, które zamieszkują na terenie Powiatu Płońskiego.
5. Zgłoszenia niekompletne bądź złożone po terminie będą podlegały odrzuceniu.
6. W ciągu 14 dni od dnia zakończenia przyjmowania zgłoszeń kandydatów Starosta ogłasza w sposób określony w ust. 2, listę zgłoszonych kandydatów na członków Rady oraz wskazuje termin i miejsce zebrania wyborczego.
7. Wybory do Rady odbywają się na zebraniu wyborczym, spośród zgłoszonych kandydatów, którzy spełniają kryteria określone w ust. 3 i 4, a ich zgłoszenia były kompletne i prawidłowe.
8. Nadzór nad prawidłowym przebiegiem wyborów członków do Rady, sprawuje Komisja złożona z trzech pracowników Starostwa wskazanych przez Starostę.
9. Uczestnicy zebrania wyborczego (kandydaci na członków) wybierają spośród swego grona 15 członków Rady Seniorów Powiatu Płońskiego, w tym 12 członków reprezentujących poszczególne gminy wchodzące w skład Powiatu w głosowaniu bezpośrednim, tajnym.
10. W sytuacji, w której z danej gminy nie zostanie zgłoszony żaden kandydat, dopuszczalne jest wybranie z pozostałych gmin więcej niż jednego kandydata.
11. W sytuacji opisanej w ust. 10 o wyborze kandydata decyduje całkowita ilość głosów uzyskanych przez kandydatów.
12. Pozostałych 3 członków wybieranych jest spośród niewybranych do Rady kandydatów, którzy w głosowaniu, o którym mowa w ust. 9, zdobyli największą liczbę głosów.
13. Rady nie powołuje się, jeśli liczba kandydatów zgłoszonych w naborze jest mniejsza niż 15 osób. Kolejny nabór przeprowadzany zostaje nie wcześniej niż po 3 miesiącach od dnia ogłoszenie poprzedniego naboru.
14. Radę Seniorów w imiennym składzie osobowym określa Starosta Płoński w drodze Zarządzenia podając wyniki wyborów do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Powiatu Płońskiego www.powiat-plonski.pl.
Rozdział 5
Organizacja i tryb działania Rady Seniorów Powiatu Płońskiego
§ 7
1. Radni Seniorzy są równi w prawach i obowiązkach.
2. Radny Senior ma prawo:
1) Zgłaszać wnioski, postulaty i inicjatywy związane z funkcjonowaniem Rady,
2) Składać zapytania w sprawach związanych z działalnością Rady,
3) Uzyskiwać wszystkie informacje dotyczące działalności Rady.
3. Obowiązkiem Radnego Seniora jest:
1) Przestrzeganie Statutu,
2) Aktywne branie udziału w pracach Rady,
3) Informowanie społeczności lokalnej o działalności Rady,
4) Usprawiedliwianie swojej nieobecności na posiedzeniu.
5) Dbanie o mienie Powiatu Płońskiego, z którego korzysta m.in. podczas Sesji Rady.
§8
1.Członkowie Rady Seniorów Powiatu Płońskiego biorący udział w posiedzeniach Rady, pełnią swoją funkcję społecznie i nie pobierają z tego tytułu diet ani wynagrodzenia.
§ 9
1. Pierwsze posiedzenie Rady powinno odbyć się w terminie 14 dni od wydania zarządzenia w sprawie określenia składu Rady.
2. Pierwsze posiedzenie zwołuje Starosta Płoński, podając jego termin, miejsce i porządek obrad.
3. Pierwsze posiedzenie Rady otwiera i prowadzi do chwili wyboru Przewodniczącego Rady Seniorów, Przewodniczący Rady Powiatu Płońskiego.
4. Na pierwszym posiedzeniu Radni Seniorzy wybierają ze swego grona w głosowaniu jawnym Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza Rady zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.
§ 10
1. Przewodniczący Rady Seniorów kieruje pracami Rady, w szczególności do jego zadań należy:
1) ustalenie terminów posiedzeń i porządku obrad Rady,
2) zwoływanie posiedzeń Rady,
3) inicjowanie i organizowanie prac Rady,
4) prowadzenie obrad Rady,
5) reprezentowanie Rady wobec innych organów i instytucji,
6) zapraszanie na posiedzenie Rady przedstawicieli organizacji i instytucji, które nie mają swojej reprezentacji w Radzie.
2. W razie nieobecności Przewodniczącego jego obowiązki wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
3. Do zadań Sekretarza Rady należy w szczególności:
1) organizowanie spraw administracyjnych oraz przepływu informacji i dokumentów związanych z działalnością Rady,
2) przygotowanie w porozumieniu z Przewodniczącym materiałów na posiedzenia Rady,
3) sporządzanie protokołów z posiedzeń Rady.
4. W przypadku nieobecności Sekretarza, funkcję protokolanta pełni osoba wskazana przez Przewodniczącego z grona Rady.
5. Do praw członków Rady należy:
1) proponowanie tematów do omówienia na kolejnych posiedzeniach Rady,
2) zabieranie głosu w dyskusjach,
3) branie udziału we wszystkich przedsięwzięciach Rady,
4) konsultowanie spraw z zakresu polityki senioralnej oraz doradzanie w tych sprawach,
5) inicjowanie działań mających na celu zaspakajanie interesów i potrzeb seniorów.
6. Rada pracuje na posiedzeniach, które są jawne i otwarte.
7. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na pół roku.
8. Posiedzenie Rady, z zastrzeżeniem § 9, zwołuje Przewodniczący:
1) z własnej inicjatywy,
2) na wniosek co najmniej 3 członków Rady,
3) na wniosek Starosty,
4) na wniosek Przewodniczącego Rady Powiatu Płońskiego.
9. Informacja o terminie i porządku posiedzenia Rady winna być przekazana Radnym Seniorom co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia. Termin ten może być w szczególnie uzasadnionych przypadkach krótszy.
10. Z przebiegu posiedzenia Rady sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) Numer, datę i miejsce posiedzenia,
2) Imiona i nazwiska osób obecnych na posiedzeniu,
3) Porządek obrad,
4) Streszczenie referowanych spraw oraz oświadczeń złożonych do protokołu,
5) Wnioski spisane w pełnym brzmieniu,
6) Wyniki głosowania.
11. Protokół sporządza Sekretarz i podpisuje Przewodniczący Rady.
12. Do protokołu załącza się listę obecności.
13. W pracach Rady mogą uczestniczyć bez prawa głosowania Starosta Płoński, Wicestarosta oraz Przewodniczący Rady Powiatu Płońskiego.
14. Na zaproszenie Przewodniczącego Rady w pracach Rady mogą uczestniczyć bez prawa głosowania inne osoby nie będące jej członkami.
§ 11
1. Rada wyraża swoje stanowisko w formie uchwał i wniosków.
2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, w głosowaniu jawnym.
3. Radni Seniorzy głosują poprzez podniesienie ręki.
4. Uchwała Rady powinna zawierać w szczególności :
1) Datę, tytuł, numer sesji, numer uchwały, rok podjęcia,
2) Treść merytoryczną,
3) Wyniki głosowania,
4) Podpis Przewodniczącego.
5. Numerację uchwał kontynuuje się do końca danej kadencji.
6. Przewodniczący Rady Seniorów przekazuje podjęte uchwały Zarządowi Powiatu Płońskiego oraz Radzie Powiatu Płońskiego za pośrednictwem jej Przewodniczącego.
§ 12
1. Wygaśnięcie mandatu członka Rady następuje wskutek:
1) Upływu kadencji na jaką został on wybrany,
2) Śmierci Radnego,
3) Pisemnego złożenia rezygnacji przez Radnego,
4) W przypadku skazania Radnego prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,
5) Odwołania przez Radę w przypadku ujawnienia okoliczności mogących poddać w wątpliwość wiarygodność Radnego niezbędną do wypełniania zadania o charakterze zaufania publicznego, przy czym odwołanie Radnego następuje w drodze uchwały podjętej przez Radę w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej połowy członków Rady, bezwzględną większością głosów,
6) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach Rady, przy czym warunkiem wygaśnięcia mandatu jest uprzednie poinformowanie Radnego na piśmie, że nieusprawiedliwiona nieobecność na trzecim kolejnym posiedzeniu Rady skutkować będzie wygaśnięciem mandatu.
2. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady, o którym mowa w § 12 ust. 1, jego miejsce zajmuje kandydat z tej samej gminy, który uzyskał kolejno największą liczbę głosów w czasie wyborów lub w przypadku braku takiego kandydata – kandydat z innej gminy, który uzyskał największą liczbę głosów spośród pozostałych kandydatów.
3. W przypadku braku możliwości uzupełnienia składu Rady w sposób określony w ust. 2 z powodu braku odpowiednich kandydatów, o ile Rada zdecyduje się na uzupełnienie jej składu osobowego, Starosta ogłasza nabór uzupełniający na zasadach określonych w § 6.
4. Odwołanie Przewodniczącego Rady z pełnienia jego funkcji następuje w trybie określonym dla jego powołania w przypadku rezygnacji z pełnienia funkcji lub na wniosek co najmniej 3 członków Rady. Tryb określony w zdaniu poprzednim stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego Rady oraz do Sekretarza Rady.
Rozdział 6
Postanowienia końcowe
§ 13
1. Siedzibą Rady Seniorów Powiatu Płońskiego jest Starostwo Powiatowe w Płońsku ul. Płocka 39, 09-100 Płońsk.
2. Obsługę administracyjno-biurową Rady zapewnia Starostwo Powiatowe w Płońsku.
3. Posiedzenia odbywają się w pomieszczeniach zapewnionych przez Starostwo Powiatowe w Płońsku.
4. Koszty działalności Rady Seniorów pokrywane są z budżetu Powiatu Płońskiego.
5. Zmiany niniejszego Statutu dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego nadania.